استاد علوي سرشکي
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
  • كلبيون  
  • 1388-12-09 16:20:41  
  • ارسال به دوستان
  •  
  •  
  • كلبيون: (ديوجانس كلبى متوفاى حدود 323 ق.م)

    از بعضى عبارات ديگر سقراط در آثار افلاطون استفاده مى‏شود كه سقراط «كار بجا» را كارى كه بانظام طبيعت و در نتيجه با حقوق طبيعى همراه است تفسير مى‏كند. كه بعضى شاگردان همچون انتى تنس و شاگردان شاگردانش همچون «ديوجانس» پايگذار مكتب كلبيون زندگى بر اساس نظام طبيعى را بغلط همچون حيوانات زندگى كردن فهميده بودند و لذا ديوجانس به انكار نظام سياسى و اقتصادى و حتى بانكار نظام خانواده پرداخت و همچون سگان ولگرد هر چه مردم برايش مى‏آوردند مى‏خورد و منفرد و بدون خانواده در كنار كوچه‏اى مى‏نشست در تابستان به نظاره طبيعت و در زمستان در نور آفتابخود را گرم مى‏كرد.

    نقد:

    غافل از آنكه يك چنين زندگى مناسب «نظام طبيعت انسانى» نيست جانداران بعضى زندگى انفرادى و بدون تشكيل جامعه دارندهمچون جانوران پست مثل كرم‏ها و... ولى بعضى ديگر داراى جامعه خانوادگى هستند همچون مورچه و موريانه و زنبور عسل و انسان كه بخاطر داشتن عقل در راس اعلاى جانداران قرار دارد علاوه بر داشتن جامعه كوچك خانواده، داراى جامعه سياسى (كه جامعه‏اى بزرگتر از جامعه خانوادگى و حتى بزرگتر از جامعه فاميلى و ملوك الطريفى است) مى‏باشد. علاوه بر آنكه طبيعت انسان بر خلاف طبيعت حيوانات بطور طبيعى همساز محيط نيست چنانچه حيوانات با داشتن پوستى ضخيم و با پشم و يا پَر، مى‏توانند زمستان و تابستان خود را از سرما و گرما حفظ كنند و بر روى هر زمين زبر و ناهموار و خشن بخوابند و با داشتن معده‏اى قوى هر غذائى را هضم نمايند اما انسان چنين نيست. و براى تامين نيازهاى گسترده زيستى اش باز نيازمند به همكارى با بقيه افراد بشر و تشكيل جامعه و نظام سياسى است.
    زيرا اولاً انسان نيازمند زندگى خانوادگى است و لا اقل در اجتماع زندگى كردن كه خود ديوجانس هم نتوانست برود در كوه و بيابان زندگى كند بلكه در داخل جامعه باقى ماند و از غذاهاى اضافى آنان استفاده مى‏كرد اما اگر همه بشرها مى‏خواستند همچون ديوجانس دست از كار بكشند و زندگى انگلى داشته باشند امكان نداشت.
    علاوه بر آنكه هواى معتدل اروپا براى شخص قوى البنيه همچون سقراط و ديوجانس ممكن بود با يك پيراهن و يا بدون آن زندگى كنند اما اين امكان در همه جهان براى همه ممكن نيست كه همچون حيوانات در هر شرائطى در كوه و دشت و صحراى خط استواء، گرفته تا سيبرى و مناطق قطب بدون خانه و لباس براحتى زندگى كنند، اين اختلاف انسان با حيوانات در نظام خلقت و طبيعت آنان است و «زندگى طبيعى» كردن خوب است يعنى «زندگى طبيعى كه مخصوص انسان است» نه اينكه زندگى طبيعى مخصوص سگ يا بعضى از حيوانات ديگر كه ديوجانس از گفته‏هاى سقراط چنين برداشت غلطى كرده بود (زندگى سگ و بقيه حيوانات).

    سید محمد رضا علوی سرشکی

     
    نام :
    نام خانوادگی :
    ایمیل :
     
    متن :
    متوسط امتیاز :
    %0
    تعداد آراء :
    0
    امتیاز شما :