خانه / مطلب / خدا / نقد و بررسی دلایل اثبات خدا

نقد و بررسی دلایل اثبات خدا

کتاب «نقد و بررسی دلایل اثبات خدا» از تقریرات آیت الله سید محمدرضا علوی سرشکی به قلم سید عباس طباطبایی فر، توسط انتشارات چهارده معصوم(ع) با شمارگان هزار نسخه در قطع رقعی و ۲۵۶ صفحه چاپ ومنتشر شده است.

استاد آیت الله علوی سرشکی از بدو طلبگی در کنار دروس ادبیات، فقه و اصول، در مسائل اعتقادی و فلسفی نیز مطالعه و تحقیق داشته و دو دوره کامل خارج اصول را نزد مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی گذرانده است. مرحوم میرزا هاشم آملی در مکتوبی، علوی سرشکی را در اعلادرجه نبوغ، معرفی نموده و اجتهاد ایشان را تایید کرده است. ایشان پس از بیست سال تدریس کفایه الاصول، اکنون در زمینه فلسفه و کلام به تدریس این علوم می پردازند. ایشان به جهت درک نیاز جامعه در حیطه فلسفه و کلام، تمام دروس ومباحثات فقه و اصول خود را رها نموده و سال هاست که تنها به بررسی مباحث کلامی و فلسفی مشغولند و با جدیت در راه اصلاح مباحث فلسفی آن مقدار که مرتبط با دین وخداشناسی است تلاش می کنند. علاقه مندان به مباحث فلسفی جهت مطالعه افکار و آرای این مجتهد بزرگ می توانند به پایگاه اطلاع رسانی ایشان به نشانی www.alavisereshki.ir مراجعه نمایند. این پایگاه هم اکنون پر مراجعه ترین پایگاه اطلاع رسانی فلسفی است. کتاب نقد و بررسی دلایل اثبات خدا شامل سه بخش «پیش فرض های اثبات خدا»، «نقد و بررسی دلایل اثبات خدا» و«نفس وغیر مادی بودن آن» می باشد.

در بخش نقد و بررسی دلایل اثبات خدا، فصول برهان صدیقین، برهان حدوث، برهان حرکت، برهان حدوث نفس و برهان نظم بررسی شده است.در مقدمه استاد می خوانیم: «انسان به علوم مختلفی نیاز دارد و آگاهی از این علوم هم راه های مختلف دارد. هر علمی اگر از راه مناسب و صحیح خود به دست نیاید، نه تنها انسان را به نتیجه نمی رساند، بلکه او را دچار حیرانی می کند. برای آگاهی از زبان ها باید به اهل آن زبان مراجعه نمود. هیچ گاه با نشستن و فکر کردن و برهان عقلی، معنای لغات به دست نمی آید؛ چنانکه برای آگاهی از امور مربوط به گذشتگان باید به گزارش های معتبر تاریخی توجه نمود و راه نقل معتبر را پیمود. در مباحث تجربی هم باید تنها به تجربه روی آورد. همچنین در مباحث عقلی و فلسفی نیز باید از استدلال عقلی بهره برد.» در این کتاب دلایل اثبات وجود خدا با توجه به علوم روز، نقد و بررسی شده و دیدگاه های ارسطو، افلاطون، ابن سینا، ملاصدرا، دکارت، هیوم و کانت نیز مورد کنکاش قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *